Opslaget gav ingen resultater!

Fitnessdata fra træning

Vi oplever ofte træneren har 3-5 favoritøvelser som foretrækkes. Det interessante er hvad disse øvelser specifikt forbedrer. Fodbold er et komplekst spil, som stiller store krav til det tekniske, taktiske, mentale og fysiske niveau. Som træner ønsker man tiden benyttes bedst muligt og derfor foretrækkes øvelser og spil, som forbedrer flere af parametrene på samme tid.

Med Polars nye fodbold-tracking-system Team Pro, kommer vi ud til fodboldklubben og vejleder træner og fysiske trænere, på de træningsøvelser som træneren oftest benytter. Træneren får præcis indsigt i øvelsernes træningseffekt på holdet og af de enkelte spillere, samt konkrete råd til eventuelle justeringer af øvelsen. Derved integreres den fysiske træning, med de tekniske og taktiske elementer på bedste vis og giver en enestående mulighed for at optimere træningseffekten og kvaliteten.

Træneren får et stærkt redskab til at analysere og vurdere sit holds niveau i forhold til ens modstandere. Det gør det muligt at individualisere og dosere den fysiske træning endnu bedre” - citat Troels Beck

Hvorfor fitnessdata fra træning?

  • Specifik viden om hver enkelt øvelse
  • Klarhed om træningsbelastning
  • Klarhed om træningens forskellige pulszoner
  • Klarhed om total distance og løbemeter i sprint og høj-intens fart.
  • Klarhed om antallet af eksplosive temposkift 
  • Klarhed om spillernes løbemønstre

Hvordan bruges fitnessdata fra træning?

  • Mulighed for at vælge den rette øvelse på det rette tidspunkt
  • Mulighed for at justere øvelsen så den både taktisk og fysisk rammer den enkelte spiller optimalt
  • Mulighed for at få samme viden som topklubberne i Danmark
  • Mulighed for at optimere træningsdoseringen

Eksempel på Fitnessdata fra træning

Fitnessdata og pulskurven er fra et aerobt intervalspil i Lyngby BK. Back, kant og tildels midterforsvar, rammes her ikke optimalt i forhold til deres specifikke aerobe kampkrav. Back og kant har for lav gnm. puls og pulskurven viser at de på intet tidspunkt er over 90 % af maks. Den aerobe træningseffekt er mindre og belastningen lavere, end ønsket. Backen bevæger sig en kortere distance end de øvrige positioner, laver 0 spurter og løber få høj-intense meter. Midterforsvaren har modsat en meget høj gnm. puls og har ca. samme total distance som de andre. Hans aerobe træningseffekt og belastning er høj og den totale distance indikerer at han formentlig ofte er ude af position.

Træneren bør justere intervalspillet, så back og kant arbejder med højere puls, så backen løber mere og midterforsvaren holdes mere på sin position. Fodbold-Lab kan give dig de konkrete justeringer til dine spil, så dit hold træner optimalt!


Læs mere om, hvordan Fodbold-lab yder professionel vejledning og sparing til træning af fodboldhold og individuelle spillere. Læs også om selve baggrunden for at foretage tests på fodboldspillere.